Napadlo vás někdy, že byste chtěli být sami sebou, bez šéfů, vydělávali na sebe, byli zodpovědní za to, co vytvoříte? Přemýšleli jste o tom, co musí mít podnikatel či zakladatel firmy, než se vůbec do podnikání pustí? Jaké jsou povinnosti a kde vlastně začít? Shrnuli jsme odpovědi do pěti P.
Produkty
Asi prvním krokem podnikání je úvaha o tom, jaký produkt vytvářet a prodávat. Produkt je vše, co můžeme nabídnout ke koupi. Nejčastěji je to výrobek nebo služba, která uspokojuje potřeby zákazníků. S tím souvisí i odpověď na otázku, komu konkrétně je produkt určen.
Poslání firmy
Spousta českých podnikatelů ještě netuší, co to poslání je a že by měli nějaké mít. Přitom bez poslání není cíle. Jakmile jasně víte, proč podnikáte, získáte směr, budete vědět, na čem postavit svou značku a marketing kolem ní a namotivujete samisebe, své zaměstnance i budoucí zákazníky. Poslání společnosti je něčím, co vyjadřuje dlouhodobou strategii společnosti v několika málo větách.
Příklad:
Poslání společnosti The Coca Cola Company: Osvěžit svět. Inspirovat okamžiky optimismu a štěstí. Vytvářet hodnotu a odlišnost.
Povinnosti
Začínající podnikatel má zákonnou povinnost registrovat se na úřadech. Jde především o registraci u správce daně (finanční úřad), registraci na zdravotní pojišťovně a registraci na OSSZ. Osoby samostatně výdělečně činné se registrují na živnostenském úřadě. Přehled úřadů ve vašem místě podnikání a podrobnější informace o nich najdete třeba na portálu Inform Data.
Propagace
Vlastně se nám dřívější propagace v současné době internetu a sociálních sítí proměňuje v komunikaci, coby obousměrný proces budovaný mezi zákazníkem a dodavatelem. V této podobě je dostupná i drobným podnikatelům. V některých oborech u velkých firem však stále ještě jednosměrná komunikace v podobě masivní televizní, tiskové, outdoorové reklamy a propagace funguje.
Podporovatelé
Rozšířit povědomí o novém podnikání může zdarma marketingová šuškanda. První podporovatelé bývají z řad rodinných příslušníků, přátel a nejbližšího okolí. Svou komunitu můžete efektivně a rychle rozšiřovat pomocí sociálních sítí, nejvhodnější je Facebook. Pak přicházejí na řadu akce, soutěže, spolupráce s dalšími značkami.