Majitelům aut s dieselovým motorem se před pár lety lehce zkomplikoval život díky moderním DPF filtrům, které se do aut začaly montovat nejen kvůli emisním normám EU. Někdy však může způsobit pořádné problémy.
Filtr DPF mají všechna auta s dieselovými motory vyrobená po roce 2006, u některých značek se ale do aut začal dávat již od roku 2000. Mnoho řidičů však o této součásti svého auta ani neví a netuší, co je DPF filtr a jaké může na voze napáchat škody. Zjednodušeně vysvětleno, Diesel Particulate Filter, česky filtr pevných částic, filtruje pevné částice výfukových plynů a zachytává je. Stejně jako jakýkoli jiný filtr, i DPF se může po čase zanést a snížit tak výkon vozu a pokud se problém nebude řešit, může dojít až k poškození motoru. Výměna DPF filtru však není levná záležitost a tak ji většina majitelů odkládá co nejvíce to jde.
Při běžném provozu by se měl filtr pevných částic sám čistit díky regeneračnímu procesu. Řídící jednotka vozidla zvýší teplotu výfukových plynů a při plynulé jízdě ve středních otáčkách dojde k tzv. vypálení filtru a tedy i jeho vyčištění. Pokud je však regenerační proces přerušen nebo nedochází k jeho spuštění, ve filtru začnou vznikat usazeniny a pak je nevyhnutelná regenerace DPF filtru. Když se již filtr zanáší, nedá se už spoléhat na regenerační proces ani se snažit filtr zbavit usazenin svépomocí, je potřeba se obrátit na specializovanou firmu pro repas DPF. Je to rozhodně levnější řešení, než s autem dále jezdit a riskovat následnou nutnou celkovou výměnu DPF filtru.
Technologie jde rychle dopředu a tak se věci denní potřeby neustále vyvíjí a mění. Stejné je to i s automobily. Důležité je však vědět, jak předejít případným problémům a když už nastanou, jak je řešit. Pak ani zanesený DPF filtr nemusí být strašákem rodinného rozpočtu.